Digital samtid – uke 1

Hva er internett, egentlig?

  • Internett er et nettverk av datamaskiner som kommuniserer med hverandre i henhold til protokollen IP.

 

Var det noe som overrasket deg i filmen?

  • Jeg ble ikke overrasket over så mye i filmen, bortsett fra kapittelet om menneskene som bodde vekk fra internettet fordi de ble syke av det. Jeg synes det var ganske overraskende fordi jeg tror det er tvilsomt at det er internettet som får dem til å føle seg dårlig.

 

Var det noe som var vanskelig å forstå? I så fall hva?

  • Jeg synes ikke noe var vanskelig å forstå, men det var selvsagt ting som var vanskeligere enn andre ting å forstå. For eksempel molekylspillet skjønte jeg ikke særlig mye av.

 

Nevn noen avgjørende måter internettet har forandret dagliglivet?

  • Internettet har forandret dagliglivet vårt på nesten alle mulige måter. Vi leser aviser, bøker og post på nettet. VI kan se og dele filmer og videoer digitalt. Sosiale medier gjør det enklere å holde kontakt med andre mennesker man kanskje ikke ser så ofte. Internettet har forandret måter folk lærer ting på. Før hvis man lurte på noe måtte man spørre noen eller slå opp i leksikon, men nå finner man svaret med kun noen få tastetrykk på Google. Internettet er en så stor del av hverdagen vår at den elektriske tannbørsten min lagrer statistikk på internettet!

 

  1. Hvor mange timer daglig bruker du på internett?
  • Rundt 8 timer i gjennomsnitt hver dag

 

  1. Hvilke apper og sosiale medier bruker du daglig?
  • Sosiale medier jeg bruker daglig er Facebook, Snapchat og til tider Twitter. Jeg bruker også Soundcloud og Spotify på en daglig basis.

 

  1. Forsøk å finne ut hvor mange i Norge som bruker Facebook og Snapchat daglig
  • I Norge bruker ca. 3 millioner mennesker Facebook hver dag, og ca. 2 millioner bruker Snapchat daglig.

 

Kilde: http://sosialkommunikasjon.no/brukertallene-i-sosiale-medier/

 

  1. Forsøk å finne ut hvor mange i Norge som ikke bruker internett
  • 13% av befolkningen bruker ikke internett

 

Kilde: https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/medie/aar/2016-04-14

 

  1. Hvordan kan økningen i ensomhet som Ungdata-undersøkelsen viser, skyldes den digitale måten vi kommunisere på?

 

  • Det kan skyldes det at vi ikke bruker like mye tid på å kommunisere med andre face-to-face lenger. Vi bruker sosiale medier mer, og man kan ha et mye større sosialt nettverk som kanskje kan føre til at man har mange venner, men ingen veldig gode venner.

 

  1. Hvilke fire punkter kjennetegner sosiale medier?
  • Flere møtepunkter
  • Store sosiale nettverk
  • Kortere tidsintervaller
  • Mange-til-mange situasjon

 

  1. Hva er forskjellen på vertikale og horisontale sosiale systemer?
  • Vertikale sosiale systemer er det hvor man er fysisk sammen, enten i større eller mindre grupper. Det kan for eksempel være på skolen eller fotballaget.
  • Horisontale sosiale systemer er online kommunikasjon. Eksempler på dette kan være spill på nettet eller Facebook.

 

  1. Hvordan kan teknologi brukes til å styrke kommunikasjon og sosial tilhørighet?
  • I et vertikal sosialt system er det færre personer og det er vanskeligere å finne noen med samme meninger eller interesser. På nettet finner man nesten alltid noen som har samme meninger og interesser.

 

  1. Hvordan kan språklige og kulturelle minoriteter bruke sosiale medier?
  • De kan bruke det til å lettere holde kontakten med andre som snakker samme språk eller kommer dra samme minoritets gruppe.

 

  1. Kartlegg din egen hverdag. Hvor mange timer bruker du på skole, trening, henge med venner, familie, alene på rommet og timer til å sove? Hvor brukte du sosiale medier mest?
  • Våkner 07:00, sjekker mobilen om det har skjedd noe når jeg sov. Drar på skolen. På skolen bruker jeg sosiale medier i pausene, men ikke veldig mye. Hvis jeg har tid etter skolen er jeg med venner, men det er ikke ofte jeg har tid til det. Drar hjem og gjør lekser sånn at jeg har resten av dagen fri. Da er det ofte jeg bruker internettet veldig mye. Playstation, Snapchat, YouTube og Netflix/HBO blir mest brukt da. I helgene tar internett mye mer tid enn i ukedagene, da jeg har mye bedre tid til å gjøre hva jeg vil.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

